پایگاه اطلاع رسانی مشاوره و روانشناسی  "حامی جوان"
پایگاه اطلاع رسانی مشاوره و روانشناسی  "حامی جوان"

پایگاه اطلاع رسانی مشاوره و روانشناسی "حامی جوان"

روانشناسی و مشاوره

خواهرزن

دلیل علمی حرام بودن ازدواج با خواهر زن

حکم ازدواج هم زمان با دو خواهر دلیل علمی حرام بودن ازدواج با خواهر زن یا بهتر بگویم ازدواج هم زمان با دو خواهر چیست؟ درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست. لازم به ذکر است...  حکم ازدواج هم زمان با دو خواهر

دلیل علمی حرام بودن ازدواج با خواهر زن یا بهتر بگویم ازدواج هم زمان با دو خواهر چیست؟

درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست. لازم به ذکر است اگر ازدواج با دو خواهر یا بیشتر به صورت جمع؛ یعنی دریک زمان نباشد، اشکال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد اوست، نمی‏تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می‏تواند با خواهر وی ازدواج کند[1].


شاید حکمت و فلسفه ی این که اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگیری کرده، این باشد که اوّلاً: حرمت و شخصیت زن را حفظ کند، چنان که در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است.


ثانیاً: دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه ی شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏توانند علاقه ی گذشته را حفظ کنند، به این ترتیب تضاد عاطفی در آن‏ها پیدا می‏شود که برای زندگی زیان بار است و اساس خانواده را از هم می پاشد؛ زیرا همیشه انگیزه ی محبت و رقابت در وجود آن‏ها در کشمکش است.[2]


ثالثاً: ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‏دانند و با آنان احساس خویشاوندی می‏کنند، سازگار نیست.


در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه در جای خود ثابت شده است که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده اند، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.


زیرا اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.


ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است" .


و شاید علت بیان نکردن فلسفه ی تمام احکام، از سوی اولیای دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما ست که چه بسا موجب تنفر شنوندگان می گردد. امام علی (ع) می فرمایند: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند[3]" لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ی احکام اشاره نموده اند.


وانگهی هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می آید، و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد ولو فایده و فلسفه ی، دارو و دستورات پزشکی را نداند.


مضافاً این که مؤمنان چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله ی، 2390 و 2391.

[2] تفسیر نمونه، ج3، ص 368.

[3] «الناس اعداء ماجهلوا»، گزیده میزان الحکمة، ج 1، ص 214.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

آیا این حرف درست است که اگر شخصی با خواهر زن خود رابطه داشته باشد همسرش به او حرام می شود؟

خداوند می فرماید: "بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّه‏هایتان و خاله‏هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و آن مادرانتان که به شما شیر داده‏اند و خواهران رضاعى (شیرى) شما و مادران همسرانتان و دختران همسرانتان (از شوهر قبلى) که در دامن شما تربیت یافته‏اند، به شرط آنکه با مادرانشان، همبستر شده باشید، پس اگر آمیزش نکرده‏اید مانعى ندارد (که با آن دختران ازدواج کنید) و (همچنین حرام است ازدواج با) همسران پسرانتان که از نسل شمایند (نه پسر خوانده‏ها) و (حرام است در ازدواج) جمع بین دو خواهر، مگر آنچه پیشتر انجام گرفته است. همانا خداوند بخشنده و مهربان است‏."

بنا بر تصریح قرآن کریم، مرد نمی تواند همزمان با دوخواهر ازدواج کند(موقت یا دائم). به همین علت و به خاطر وجود روایات فراوانی که در این باب داریم. مراجع محترم تقلید می گویند:" هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد او است، نمی‏تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می ‏تواند با خواهر وی ازدواج کند."

بنا براین؛مرد تا زمانی که زنی را به عقد(موقت یا دائم) خود داشته باشد نمی تواند با خواهر او ازدواج کند. و اگر با علم به این موضوع با خواهر همسرش رابطه زناشویی داشته باشد، زنا تحقق یافته است. در هر صورت اگر با خواهر همسرش ارتباط داشته باشد،همسرش بر او حرام نمی شود ولی رابطه او با خواهر همسرش زنا است و اجازه همسر دلیلی بر جواز ازدواج با خواهر همسر نمی باشد.

پس باید سعی شود با توجه به آثار دنیوی و اخروی چنین اعمالی، با تکیه و توکل بر خداوند، شخص خود را از این گناه رهایی داده و با تسلیم در برابر دستورات الاهی، قدم در مسیر اصلاح و بالندگی بردارد. در راه پیمودن مسیر الاهی موفق باشید.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با سلام و عرض ادب
یک سوالی دارم که خیلی برام مهمه ممنون میشم به صورت ایمیلی به من جواب بدهید
من مردی 30 ساله هستم و متاهل خواهر خانمی دارم که تقریبا 4 ماه می شود که با همسرش مشکل دارد و در این 4 ماه هیچ رابطه نزدیکی با هم نداشتند و دیگر هم نمی خواهند با هم زندگی کنند و قصد طلاق دارند. راستش خواهر خانم من خانمی بسیار داغ و هات می باشد دقیقا مثل خانم خودم و دوست ندارم که به مشکل جنسی بخورد . حالا یک سوال دارم ایا راهی وجود دارد که من این خانوم رو به صیغه خود در بیارم یا یک جوری بتوانم نیاز جنسی ایشون رو بدون اینکه گناهی انجام دهیم را برطرف کنم یا نه چون من وقتی در منزل ایشون هستم بسیار یک جورایی به من و عملکرد من توجه می کنند و از همسرم نیز زیاد در مورد رابطه جنسی من و همسرم سوال می کنند ممنون میشم جواب منو بدهید من فقط می خواهم کاری بکنم که نه من و نه ایشون به گناه کشده نشویم چون بعضی موقعها شیطان لعنتی بسیار احمقانه به فکر می اید با تشکر از این برنامه خوب شما امیدوارم موفق باشید

پاسخ: 

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان
هر گونه ازدواج (موقت و یا دایم) و محرمیت با خواهر زن جایز نیست و حرام می باشد.
تا زمانی که ازدواج شما با همسرتان بر قرار است، نمی توانید با خواهر همسرتان ازدواج کنید.
پرسشگر گرامی ، از این که سعی و تلاش دارید که مرتکب گناه نشوید بسیار خوشحالیم اما توصیه ما به شما این است که اگر
می توانید به آن ها کمک کنید که زندگی خود را دوباره شروع کنند، این کار را انجام بدهید. در غیر این صورت با توجه به مکر و وسوسه های شیطان تا حد امکان ارتباط خود را با خواهر همسرتان کم کنید.
مطرح کردن مسائل جنسی بین زن و شوهر، برای دیگران کار مطلوبی نیست. ممکن است مفاسدی به دنبال داشته باشد.
در رفت آمدهای ضروری از هر کاری که ممکن است موجب جلب توجه نا محرم بشود، پرهیز کنید.
از توصیه ها، برداشت منفی نکنید.به شما سوء ظن نداریم . توصیه ما تنها به این خاطر است که زمینه های ارتکاب گناه از بین برود. متاسفانه در این زمانه با توجه به کم رنگ شدن حیا و عادی شدن برخی از روابط،زمینه وسوسه های شیطان بسیار است. بهترین کار در این وضع پیش گیری از به وجود آمدن زمینه گناه است.موفق باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.